ollisaarinen

"Raideliikenteen hyöty on harhaa" - mediakritiikkiä

Viime elokuussa Suomen Kuvalehdessä 32/2018 ilmestyi mielipidekirjoitus, jossa kiistettiin raideinvestointien hyödyt. Kirjoituksessa todettiin, että hyötyjä yliarvioidaan ja kustannuksia vähätellään.

Hyödyiksi lasketaan mm. vähäiset aikasäästöt joiden merkitys on minimaalinen ja maan arvon nousu, minkä kirjoittajat ilmeisesti katsovat nollasummapeliksi. Kustannuksista taas esimerkiksi VR:n osalta ei lueta mukaan koko radanpidon ja hallinnon kustannuksia.

Itselläni ei ole asiantuntemusta arvioida kirjoitusta vaikka tuo maan arvon nousun mukaan lukeminen tuntuu arveluttavalta, koska vaihtoehtona on alueellisesti tasaisempi kehitys. Sen sijaan olen polttanut hihani seuratessani Länsimetron väkisin rakentamista lyhyiden junien varaan, kun Espoolla ei muka ollut pätäkkää  pitkiin laitureihin.  Jo alun perin olisi Helsingin metrollakin ollut vaihtoehtoja, mutta valittu linja puskettiin läpi poliittisista arvovaltasyistä ja koska rakentajat tahtoivat rakentaa - julkisin varoin.  Itse pitäisin parempana pääkaupungin verkostomallia valitun keskustamallin sijaan. Kyllä kaupunkiin löytyy rakentajia myös niille tonteille, jotka eivät ole keskustaan vievän radan vieressä.

Tämän kirjoituksen varsinainen aihe on kuitenkin mediakritiikki. Muodikkaat raidehankkeet yli tunnin junineen ja pisararatoineen saavat paljon myönteistä tilaa, mutta en ole huomannut viittauksia mainitsemaani kirjoitukseen, vaikka se oli poikkeuksellisen arvovaltainen, tosin kirjoittajat ovat  saaneet palstatilaa myös Kauppalehdestä. 

Kirjoittajina oli viisi diplomi-insinööriä joilla osalla on jatkotutkinto: Antti Talvitie, Risto Kangas-Ikkala, Kullervo Matikainen, Olavi H. Koskinen ja Jussi Sauna-Aho. Näistä PhD Talvitie on ollut Maailmanpankin liiekenneasiantuntija, Kangas-Ikkala Finn-Stroin toimitusjohtaja, Matikainen Polar-Yhtymän toimitusjohtaja, Koskinen ja Sauna-Aho maantiekuljetusten asiantuntijoita.

Kirjoittajat, joilla on yhteensä vuosikymmenien kokemus maamme liikenne- ja rakennusalan tosikäytänteistä, kuvaavat asiainhoitoa seuraavasti: "Suurten hankkeiden tukijoina ovat vaikutusvaltaiset poliitikot ja heidän nimeämänsä virkamiehet. Hankkeiden toteuttamisessa rakennusyhtiöillä ja konsulteilla on rautainen ote. - Rakennusyhtiöt haluavat suuria infrahankkeita ja maankäyttösopimuksia, jotka lisäävät ratojen varren asuntojen neliöhintoja yli tuhannella eurolla. - Konsultit pelkäävät toimeksiantojen vähenemistä, eivätkä siis puhu totta. Yhteispelillä sen sijaan kaikki nämä mainitut tahot voittavat."

Kun herrat eivät ole mitään turhia huutelijoita ja väittävät prosessia epärehelliseksi, olisi kritiikki otettava vakavasti ainakin siten, että laaditaan itsenäisiä vaihtoehtoisia suunnitelmia,  ainahan suuriin hankkeisiin tarvitaan B-vaihtoehto, mieluummin useampia.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset